حل یک نیاز فناورانه در حوزه توزیع آب شهری توسط یک مجموعه دانش‌بنیان + فیلم

یک مجموعه دانش‌بنیان ایرانی با شناسایی یکی از مسائل و نیازهای حوزه توزیع آب شهری فرایند بومی‌سازی فناوری و تولید محصول هوشمند کنترل فشار شبکه آب شهری را انجام داده است.

حل یک نیاز فناورانه در حوزه توزیع آب شهری توسط یک مجموعه دانش‌بنیان + فیلم

به گزارش گروه علم و پیشرفت مسیر سبز، در شبکه‌های آب شهری، به دلیل تغذیه جریان آب از نقاط و مسیرهای مختلف، ممکن است تغییرات فشار آب موجب تضعیف تجهیزات سامانه آب‌رسانی شود. به همین دلیل لازم است تا ابزاری کنترلی در شبکه تعبیه شود که توزیع فشار را به یک حالت توازن و تعادل نسبی برگرداند. تغییرات فشاری در نقاط مختلف شبکه و در ساعات مختلف آن نیازمند ابزارهای پایش و کنترل فشار است تا این تغییرات به شبکه و خطوط آب‌رسانی آسیب نرسانند. 

جلوگیری از آسیب به خطوط شبکه آب شهری با تجهیزات هوشمند

یکی از تجهیزات مهم مورد استفاده در زمینه کاهش فشار آب در خطوط آب‌رسانی، شیرهای عملگر فشارشکن است که برای متعادل کردن فشار در نقاط مختلف شبکه استفاده می‌شود. به کارگیری این شیرها در کنار ابزارهای پایش فشار آب می‌تواند به هوشمندکردن و بهینه‌کردن فرایند کاهش فشار کمک کند. به عبارت دیگر، عملگرهای هوشمند می‌توانند در مواقعی که فشار به یک نقطه بحرانی برسد، به صورت خودکار فعال شوند. از طرفی در شرایط کاهش بیش از حد فشار آب نیز ممکن است در نقاطی از شبکه کاهش فشار و یا حتی مشکل خلأ به وجود آید. به این ترتیب بالابردن دقت عملکرد ابزارهای کنترل فشار، در عمل به بالابردن طول عمر خطوط شبکه آب‌رسانی کمک خواهد کرد.

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی این ایده نوآورانه را در طراحی و ساخت شیرهای فشارشکن شبکه آب شهری به کار گرفته است. نحوه کار محصول ساخته‌شده به این صورت است که در ساعات شب که میزان مصرف آب پایین است، فشار آب کاهش داده می‌شود و مجددا در ساعات ابتدایی روز بالا می‌رود. با ایجاد یک برنامه‌ریزی مرکزی در این فناوری، می‌توان فرایند تغییر فشار در آب شهری را به صورت بهینه و از راه دور کنترل کرد. 

 حل یک مسئله در حوزه توزیع آب شهری

شهرام اسدی الاسوند، مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان ساینا فناوری زاگرس، با اشاره به تولید محصولی دانش‌بنیان با هدف پایش هوشمند و بهینه‌سازی مصرف آب گفت: عملگر هوشمند کنترل فشار شبکه آب شهری، برای مدیریت و کنترل فشار شبکه به صورت هوشمند به کار می‌رود.

وی، ساخت این محصول را با رویکرد رفع یکی از نیازهای موجود اعلام کرد و اظهار داشت: در همکاری با اداره آب و فاضلاب و بررسی مشکلاتی که در اثر خلأ این سیستم به وجود می‌آمد، ایده تولید این سیستم دانش‌بنیان شکل گرفت. مدیریت منابع آبی کشور، اداره‌های آب در سطح شهری و استانی می‌توانند از این محصول برای بهبود وضعیت آب‌رسا کاربرد این سامانه گفت و ادامه داد: 

اسدی در اشاره به اشتغال‌زایی پایدار شرکت دانش‌بنیان ساینا فناوری زاگرس و نقاط مثبت محصول دانش‌بنیان عنوان کرد: تولید این محصول دانش‌بنیان، زمینه‌ ایجاد شغل برای 10 نفر به صورت مستقیم و ده‌ها نفر به صورت غیر مستقیم را فراهم کرده است. در زمینه محصول تولیدی اگرچه برخی از نمونه‌های داخلی وجود دارد، اما امتیاز ثبت اختراع این دستگاه به بنده تعلق دارد و امکانات بسیار بالایی نسبت به نمونه‌های دیگر دارد.

این فعال فناور، اتخاذ سیاست‌های حمایتی برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را ضروری دانست و عنوان کرد: اگر سازو‌کارهایی اندیشیده شود که مشکلات بیمه تأمین اجتماعی، مالیات و روند اداری کاهش یابد، قطعا کلیه شرکت‌ها پیشرفت دو چندان خواهند داشت. مهم‌ترین حمایت دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان، می‌تواند تسهیل فرآیند فعالیت‌ها و مهار تورم باشد.  

ارسال نظر