در رزمایش نیروی دریایی سپاه چه گذشت؟/ از فعالیت سامانه‌های هوشمند تا عملیات نوین پهپادی برای اولین‌بار

نیروی دریایی سپاه پاسداران اخیرا رزمایشی را در آب‌های خلیج فارس در استان‌های بوشهر و هرمزگان برگزار و تجهیزات جدیدی را در آن آزمایش کرد.

در رزمایش نیروی دریایی سپاه چه گذشت؟/ از فعالیت سامانه‌های هوشمند تا عملیات نوین پهپادی برای اولین‌بار

گروه سیاسی مسیر سبز: نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رزمایشی را با نام سردار شهید نصرالله شفیعی  با تمرینات و مراحل مختلف برگزار کرد. سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در رزمایش نیروی دریایی سپاه گفت: در این رزمایش تمامی مراحل عملیاتی پیش‌بینی شده با زمان‌بندی مشخص با موفقیت کامل انجام شد.  به گفته فرمانده نیروی دریایی سپاه، «هندسه قدرت رزم نیروی دریایی سپاه براساس تهدیدات و فعالیت‌های نظامی دشمن طراحی و ساخته شده است و به برکت انقلاب اسلامی توسط دانشمندان جوان و متعهد کشور تولید و تکثیر شده و کاملاً بومی و ملی است.»  

  رزمایش نیروی دریایی سپاه/ از تمرین دفاع ساحلی تا برخورد همزمان موشک‌های کروز دریایی از دو جغرافیای متفاوت به یک هدف مشخص فعالیت سامانه موشک‌های کروز دریایی در کلاس‌های متفاوت، پهپاد‌های بمب‌افکن و نقطه‌زن با اهداف چندگانه و همزمان، سامانه‌های هوشمند بدون سرنشین زیرسطحی، شلیک راکت بالگرد‌ها، هلی‌برن تکاوران ویژه بر موقعیت‌های متحرک و شناور و رژه اقتدار بسیج دریایی مردم‌پایه جزو مهم‌ترین بخش‌های این رزمایش بودند.  

  محوریت برگزاری رزمایش شهید شفیعی نیروی دریایی سپاه، تمرین دفاع از جزایر ایرانی در خلیج فارس بود. عملیاتی که با توجه به ادعاهای اخیر درباره جزایر ایرانی نشان داد که نیروی دریایی سپاه برای دفاع از این جزایر در آمادگی کامل قرار دارد.  چندی پیش نیز ارتش جمهوری اسلامی ایران با اجرای تمرینات دفاع شبانه، تاخت آبی ـ خاکی، بیچینگ و تصرف ساحل در رزمایش ذوالفقار 1401 آن را تمرین کرده بود.    

  تنوع و حجم زیاد آتش و انفجار در سواحل جزیره فارسی به‌منظور تمرین دفاع مستحکم از جزایر و سواحل با استفاده از سلاح‌های هوشمند زیرسطحی جهت حمله و انهدام پایگاه‌ها و تأسیسات دریایی و ساحل دشمن، سازماندهی کامل و به‌کارگیری نیروی نارنجی دشمن فرضی در کلاس دشمن واقعی نیز جزو سایر بخش‌های این رزمایش است.  

  رزم سطحی شناور‌های هجومی و موشک‌انداز با شلیک موشک‌های کروز دریایی و انواع راکت‌ها و مین‌ریزی گسترده آفندی و پدافندی در محدوده رزمایش شلیک و اصابت همزمان موشک‌های کروز دریایی از دو جغرافیای متفاوت به یک هدف مشخص، اصابت پهپاد‌ها به‌صورت همزمان به یک هدف مشخص از قرارگاه‌های متفاوت دیگر تمریناتی هستند که در رزمایش نیروی دریایی سپاه انجام شد.  

  تمرین تاخت آبی-خاکی علیه پایگاه و تأسیسات دریایی دشمن و هماهنگی و هم‌افزایی با به‌کارگیری شبکه یکپارچه پدافند هوایی و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در این رزمایش بود که با کیفیت و دقت بالا اجرایی شد.  

  شلیک زیرسطحی از شناورهای تندرو و عملیات نوین پهپادی؛ تازه‌های رزمایش ندسا نیروی دریایی سپاه پاسداران در سال جاری تجهیزات و تسلیحات بسیاری را به سازمان رزم خود الحاق کرده که ویژگی مهم رزمایش شهید شفیعی ندسا استفاده از تجهیزات تازه ملحق شده به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه بود.  نیروهای مسلح در رزمایش‌های خود به طور معمول از تاکتیک‌ها و تجهیزات جدید بهره‌برداری کرده و آن‌ها را در محیطی مشابه با میدان رزم واقعی به بوته آزمون می‌گذارند. نیروی دریایی سپاه نیز در این رزمایش از چند تاکتیک و وسیبه جدید استفاده کرد.   

  یکی از تجهیزات جدید نیروی دریایی سپاه، اژدر یا زیرسطحی هوشمند بود که برای اولین بار از نسل جدید شناور تندروی ذوالفقار به سوی یک هدف مشخص شلیک شد. در تصاویر منتشرشده از این زیرسطحی پس از شلیک با قدرت تخریب به هدف خود برخورد کرده و آن را منهدم می‌کند.   

ارسال نظر