ذخایر ژنتیکی پایه‌ای‌ترین سطح حفاظت از تنوع زیستی است/ سرمایه ملی حفاظت همه جانبه می‌خواهد

کارشناس مسئول محیط زیست و حیات وحش یزد گفت: حفاظت از ذخایر ژنتیکی پایه‌ای‌ترین سطح حفاظت از تنوع زیستی است و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

ذخایر ژنتیکی پایه‌ای‌ترین سطح حفاظت از تنوع زیستی است/ سرمایه ملی حفاظت همه جانبه می‌خواهد

مهدی زارع خورمیزی،‌کارشناس مسئول محیط زیست و حیات وحش یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگارفارس از این استان، با اشاره به این‌که ۱۵ فرودین ماه، روز ملی ذخایر ژنتیکی نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: این روز یادآور دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد مرکز ملی ذخایر ژنتیک در سال ۱۳۸۶ بوده که در سال ۱۳۹۴ این روز به عنوان روز ملی ذخایر زیستی و ژنتیکی در تقویم کشور نام‌گذاری شده است.

وی هدف از این نام‌گذاری را جلب توجه مسئولین و افراد مختلف در دستگاه‌های اجرایی، پژوهشی و مطالعاتی به حفظ ذخایر ژنتیکی به عنوان یک سرمایه ارزشمند ملی دانست و افزود: ذخایر ژنتیکی در حوزه حیات وحش که مسئولیت حفاظت از آن‌ها بر عهده سازمان محیط زیست است، پایه‌ای‌ترین سطح حفاظت از تنوع زیستی محسوب می‌شود که شامل تنوع ژنتیکی همه گونه‌های گیاهی و جانوری موجود در طبیعت است.

این کارشناس مسئول محیط زیست و حیات وحش تصریح کرد: تمامی گونه‌های جانوری و گیاهی دارای ژن هستند و در حقیقت این ژن که درون آنها نهفته است با ارزش‌ترین چیزی است که هر گونه جانوری و گیاهی دارد و ژن تمامی خصوصیات یک گونه را از نسلی به نسل بعد منتقل می‌کند.

زارع با بیان این‌که ژن حاصل هزاران سال تکامل و صرف انرژی در یک موجود زنده است گفت: تمام گونه‌هایی که امروز ما در سطح کشور مشاهده می‌کنیم طی هزاران سال، بحران‌های بزرگی از جمله خشکسالی، یخبندان، گرمای شدید، بیماری و غیره را پشت سرگذاشته و گونه‌های ضعیف از بین رفته و گونه‌های قوی و ژن‌های برتر باقیمانده‌اند و این ژن‌های بسیار ارزشمند در حقیقت ذخایر ژنتیک ما محسوب می‌شوند.

این پژوهشگر یزدی خاطرنشان کرد: با انقراض هر گونه گیاهی یا جانوری، حاصل هزار سال تکامل را از دست داده‌ایم و این ضربه‌ای است برای حیات ما در صورتی که حفظ این ژن ها می‌تواند منشا کارهای اقتصادی مهم باشد.

زارع خورمیزی در پایان گفت: ما وظیفه داریم از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری که به ظاهر گوشت و استخوان و یا علوفه به نظر می‌رسد اما در باطن کدهای ژنتیکی با ارزشی دارند حفاظت کنیم، که بسیاری از آنها فقط در کشور و در استان ما وجود دارد بسیار ارزشمند است و با عظمی جدی این ذخایر را برای آیندگان حفظ کنیم.

پایان پیام/ب

ارسال نظر