رهگیری 8 جنگنده «اف-16» ترکیه بر فراز یونان

شماری از جنگنده‌های «اف-16» نیروی هوایی ترکیه حریم هوایی یونان را نقض کردند که با اقدام مناسب جت‌های یونان مواجه شد.

رهگیری 8 جنگنده «اف-16» ترکیه بر فراز یونان

به گزارش گروه بین‌الملل مسیر سبز، در ادامه تنش بین دو کشور همسایه ترکیه و یونان، شماری از جنگنده‌های «اف-۱۶» نیروی هوایی ترکیه حریم هوایی یونان را بر فراز دریای اژه  نقض کردند.

به نوشته وبگاه «پروثوتما» به نقل از وزارت دفاع یونان، ۸ فروند جنگنده ترکیه روز سه شنبه با پرواز بر فراز دریای اژه حریم هوایی یونان را نقض کردند.

بر اساس اعلام وزارت دفاع یونان، جنگنده‌های اف-۱۶ ترکیه در قالب سه دسته پروازی بر شمال شرق دریای اژه پرواز کردند. با اقدام به موقع بخش‌های راداری، جنگنده‌های یونان بر اساس قوانین بین‌المللی هوانوردی موفق به «شناسایی» و «رهگیری» جنگنده‌های غیرمسلح ترکیه شدند.

این دو کشور همسایه در زمینه اکتشافات انرژی ، نظامی شدن برخی جزایر در دریای اژه و موضع پناهجویان اختلاف دارند.  ترکیه و یونان همچنین تقیوت نظامی همدیگر را به شدت زیر نظر دارند.دولت ترکیه، یونان را به استقرار تسلیحات در جزایر دریای اژه که وضعیت غیرنظامی طبق معاهده لوزان را نقض می‌کند، متهم کرده است. علاوه بر این، آنکارا و آتن نمی‌توانند درباره تعیین حدود مناطق دریایی به توافق برسند و ترکیه، یونان را به نقض حقوق اقلیت اتباع ترکیه‌ای متهم می‌کند.

آنکارا معتقد است اگر یونان آب‌های سرزمینی خود را از محدوده کنونی ۶ مایلی به ۱۲ مایل گسترش دهد، عملا مسیرهای آبی ترکیه را می‌بندد و توانایی این کشور برای دستیابی به آب‌های بین‌المللی را قطع می‌کند(جزئیات بیشتر).

 در تازه ترین تنش بین  دو کشور، رئیس جمهور ترکیه گفته است که برد موشک بالستیک جدید «تایفون» ترکیه به ۱۰۰۰ کیلومتر می‌رسد.

 «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه  اخیرا گفت: «برد موشک “تایفون” را ۵۶۰ کیلومتر اعلام کردند، اما ما حتی ۵۶۰ را هم کافی نمی‌دانیم. چند روز قبل جلسه داشتم، پرسیدم وضعیت نهایی چگونه است. کارشناسان نظامی گفتند برد تایفون بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر می‌رسد.»

«پیتر استانو» سخنگوی اتحادیه اروپا  ضمن محکوم کردن تهدیدهای موشکی ترکیه علیه یونان، گفته بود: «اتحادیه اروپا بارها تاکید کرده که سخنان تهاجمی علیه یونان نگرانی‌های جدی ایجاد می‌کند و در تقابل با تلاش‌های بسیار ضروری در کاهش تنش در دریای مدیترانه است.»

پایان پیام/.

ارسال نظر