وضعیت کم آبی در خراسان رضوی نگران کننده است / طرح های تامین آب در دولت سیزدهم با جدیت در حال اجراست

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: وضعیت کم آبی در استان و به خصوص در کلانشهر مشهد نگران کننده است از این رو طرح های مختلف تامین و انتقال آب در سالهای اخیر تعریف و با جدیت در دولت سیزدهم در حال اجراست.

وضعیت کم آبی در خراسان رضوی نگران کننده است / طرح های تامین آب در دولت سیزدهم با جدیت در حال اجراست

به گزارش مسیر سبز از مشهد، علیرضا طاهری اظهار کرد: وضعیت کم آبی در استان و به خصوص در کلانشهر مشهد نگران کننده است از این رو طرح های مختلف تامین و انتقال آب در سالهای اخیر تعریف و با جدیت در دولت سیزدهم در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: مصرف آب در مشهد حدود ۲۰ میلیون متر مکعب و در استان ۳۰۲ میلیون مترمکعب در سال است.

وی اضافه کرد: در تابستان ۱۴۰۲ پیش بینی می شود که در دوره اوج مصرف در مشهد ۱۲ هزار و ۷۰۰ لیتر آب نیاز باشد و طبق محاسبات اگر وضعیت منابع به این شکل باشد حدود چهار هزار و ۱۵۰ لیتر در تیرماه سال آینده کسری آب خواهیم داشت از این رو باید اقدامات تعدیلی برای تامین آب مشهد و استان آغاز و به سرعت اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: ساخت سد شوریجه در ۱۰۰ کیلومتری شرق مشهد از جمله طرح های اولویت دار و در دست اجراست.

طاهری افزود: این سد با هدف کنترل و مهار سیلابهای کشف رود، جلوگیری از خروج آب از کشور، تامین بخشی از آب شرب مشهد و تامین حقابه اراضی پایین دست طراحی شده و با ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است.

وی اضافه کرد: با ساخت این سد ۱۵.۴ میلیون متر مکعب آب شرب برای مشهد تامین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: خط انتقال آب از غرب شهرستان مشهد با حدود ۵۰ کیلومتر طول از دیگر طرح هاست که امسال عملیات اجرایی آن آغاز شد و با اتمام آن سالانه ۹۶ میلیون متر مکعب آب از غرب شهرستان مشهد به این کلانشهر منتقل می شود.

طاهری افزود: این طرح، حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آن نیاز است.

وی ادامه داد: همچنین با کمک شرکت آب و فاضلاب مشهد و با حمایت وزارت نیرو برای تامین اعتبار پروژه ها از مدل سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: اجرای تصفیه خانه فاضلاب طبرسی شمالی مشهد با ظرفیت ۶۸ هزار متر مکعب در سال و با ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست.

طاهری افزود: بهره برداری بهینه از منابع آبی هزارمسجد با اولویت مصارف شرب، خدمات و کشاورزی نوین در کلات و انتقال آب مازاد آن به مشهد نیز از طرح های اولویت دار این شرکت است که عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می شود.

وی ادامه داد: طرح آب‌رسانی از سد تبارک به قوچان نیز با بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی آماده افتتاح است و تا پایان سال بهره برداری می شود.

هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد.

پایان پیام/

ارسال نظر